Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik

Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik

Skriven av Trafikskyddet

Också i cykling bör man beakta den hala perioden som börjar i oktober och sträcker sig långt in på våren. Det blir säkrare att cykla under den kalla perioden om både cykeln och cyklisten har utrustning som lämpar sig för föret. Trafikskyddet repeterar att det är viktigt att anpassa sin egen hastighet till förhållandena.

Den vanligaste cykelolyckan på vintern är att cykla omkull på grund av halka eller ojämnt underlag. Banorna blir hala i synnerhet när temperaturen är omkring noll grader och när isen täcks av ett lager snö. Också bilarnas långa bromssträckor i korsningsområden kan göra vägen halare.

 

- När föret verkar halt borde man undvika plötsliga manövrar. Hastiga manövrar i lite högre fart kan lätt få cykeln att sladda och leda till omkull körning. Förutom att cykla försiktigt bör man också se till att lasta cykeln jämt för att få en bättre balans, säger Trafikskyddets planerare Lena von Knorring.

Eftersom man inte kan förutse halka genom att titta i kalendern är den enda möjligheten att förutse genom att följa med trafikväderleken. När det utlovas sämre före kan man reservera mera tid för färden.

Utrustning enligt före
På vintern blir det säkrare och bekvämare att cykla om man har dubbdäck på cykeln. Det lönar sig att byta till dubbdäck när temperaturen nattetid sjunker under noll grader. I synnerhet borde man ha dubbar på framdäcket för att det ska bli stabilare att styra cykeln. Baktill ger dubbdäck ett bättre grepp när man bromsar. Även ett grovt eller djupt mönstrat däck passar för vintercykling, men sådana däck ger bäst grepp när man kör på en snöig väg.

- Och naturligtvis är det synnerligen viktigt med lyktor och reflexer under det mörka vinterhalvåret. Man kunde ta för vana att kontrollera cykelbelysningen alltid när man kontrollerar lufttrycket i däcken. På vintern får däcken bättre grepp om man undviker att pumpa dem allt för fulla, föreslår von Knorring.

Det är synnerligen viktigt att använda cykelhjälm på vintern eftersom risken att köra omkull är större när det är halt. En hjälmhuva värmer huvudet och pannan under hjälmen. Varma, vindtäta och regntåliga kläder håller en torr på vägen. Det lönar sig också att välja bra handskar så att fingrarna inte fryser under färden.

Trafikskyddet >>

125 år

 Replik

Tidskrift från den finlandssvenska nykterhetsrörelsen


Re på Twitter
@replikmag

Replik på nätet

 

Replik 1-2020

 Replik

Replik 3/2019